در مورد توضیح مزایا و معایب کورین کوارتز نکات بسیاری وجود دارد که در جدول دیگری در سایت بطور مفصل به این موضوع پرداختیم که می توانید در این لینک بازدید کنید :

جدول مقایسه مزایا و معایب کورین کوارتز

چالش هایی که این صفحات با آن روبرو شدند بیشتر مربوط می شود به بخش آشپزخانه که یکی از مهمترین قسمت ها در یک خانه است. صفحات کورین بسته به نوع ماتریس در بهترین شرایط قادر به تحمل درجه حرارتی برابر با ۱۰۷ درجه سانتی گراد یه صورت تماس مستقیم هستند. زمانی که اجسام داغ بلافاصله از روی شعله برداشته شوند و بر روی صفحه قرار بگیرند معمولاٌ موجب تغییر رنگ در صفحه و یا ظهور ترک می شوند لذا باید از تماس مستقیم اجسام داغ به صفحه جلوگیری کرد.

البته صفحاتی که دمای تغیییر شکل حرارتی یا Heat Deflection Temperature که به اختصار HDT نامیده می شود، بالاتر از ۱۰۷ درجه باشد معمولآٌ در زمان حرارت دهی و فرم دادن قطعات دچار ترک و شکستگی می شوند. بعضی از برندهایی که در داخل کشور تولید می شوند به جهت نوع ماتریس بکار رفته در آنها از HDT بالاتری برخوردارند.

 

خانم دکتر Shihua Nie از گروه عمران گرایش سازه و مهندسی محیط زیست در دانشگاه فنی استانبول در ترکیه در مقاله ای در سال ۲۰۰۶ در مجله علمی رفتار مکانیکی مواد بیان داشتند که این کامپوزیت زمانی که به عنوان سینک بکار گرفته می شوند در طول زمان سرویس تحت تأثیر تغییرات شدید درجه حرارت قرار می گیرند که این موضوع باعث ظهور ترک در محل خروج تخلیه آب شده و در نهایت منجر به شکست سینک می شود.

ایشون در مطالعاتشون نشان دادند که شکست در مقابل تغییرات درجه حرارت ناشی از رزین پلیمری و از ماتریس آغاز شده است و این موضوع به پیوند بین ماتریس و پرکننده ارتباطی ندارد.

مزایا و معایب کورین کوارتز

همانظور که مشاهده می شود شکست از ماتریس آغاز می شود و این موضوع به پیوند بین ماتریس و پرکننده ارتباطی ندارد.

شماتیک از شکست پرکننده در اثر اعمال تنش کششی در تست کشش. همانظور که مشاهده می شود شکست در این حالت ناشی از پیوند و چسبندگی قوی بین ماتریس و پرکننده می باشد و این حکایت از آن دارد که شکست در اثر تغییرات درجه حرارت نمی تواند ناشی از پیوند ضعیف بین ماتریس و پرکننده باشد و کاملاٌ بستگی دارد به نوع ماتریس بکار رفته.

شما می توانید عکس های SEM و توضیحات لازم را در مقاله لاتین مشاهده کنید در منبع زیر:
S. Nie, C. Basaran, C. hutchins, H. ergun, Failure Mechanisms in PMMA/ATH Acrylic Casting Dispersion, Journal of the Mechanical Behavior of Materials, 17 (2006) 79-96.

مزایا و معایب کورین کوارتز

از طرفی دیگر این صفحات چندان مقاومت خوبی در برابر خراشیدگی و سایش در طول مدت استفاده از خود نمایش نمی دهند که این موضوع نیز باعث نارضایتی و نیاز این محصول به پالیش دوره ای شده است و همین موضوع سبب شد که تمرکز تولیدکنندگان کورین بر مهمترین ویژگی این محصول یعنی تولید سازه های دکوراتیو فرم دار و یکپارچه و یا تولید محصولاتی به وسیله ریخنه گری باشد.

به هرحال با ظهور محصولی با عمر طولانی تر همانند کوارتز رفته رفته صفحات کورین یا سالید سورفیس جایگاه و محبوبیت خودشونو به عنوان صفحات تاپس یا رویه کابینت آشپزخانه به عنوان یک محصول لوکس از دست می دهند.

لذا به همین خاطر هست که صفحاتی که بعضی از برندهای خارجی و یا معدودی از محصولات داخلی تولید می شوند، فرم دهی آنها راحت تر و مطلوبتر، برش و ماشین کاری آنها ساده تر، ثبات رنگی آنها بهتر و جذب آب آنها فوق العاده پایین است. همه ی این موارد وابستگی شدیدی دارد به نوع ماتریس مورد استفاده در تولید محصولات کورین که باعث ارائه خواص متفاوت می شود. دمای HDT یا همان تغییر شکل حرارتی در برندهای خارجی ۸۰ درجه می باشد و این سبب می شود تا فرایند فرم دهی مطلوبتر انجام بگیرد.

اما در مقابل خش پذیری و مقاوت حرارتی عملکرد آنها به مراتب ضعیف تر است. دمای HDT پایین در برندهای خارجی نیز ناشی از نوع ماتریس آنها است که در بخش فرمولاسیون به ویژگیهای آنها بطور گسترده خواهیم پرداخت.

با این حال این محصول با ابزار و تجهیزات معمول نجاری قابل ماشین کاری است که همین ویژگی بر محبوبیت آن اضافه می کند. شما می توانید این محصول را با اره های نجاری برش بزنید با فرز نجاری آن را فرم بدین و عملیات پرداخت و پالیش را با ماشین پوست و فرز آهنگری مجهز به صفحه سنباده انجام بدید که این ویژگی در محصولات رقیب مثل کوارتز بخاطر سختی فوق العاده زیاد امکان پذیر نیست.

شما به وسیله یک سشوار صنعتی یا یک پرس مهجز به المنت حرارتی می توانید محصول را تا دمای HDT گرم کنید و سپس به وسیله یک شابلون یا قالب قطعه را در شکل مورد نظر نگه دارین و بعد از سرد شدن تدریجی، شما به قطعه با فرم مورد نظر دست پیدا کنید.

 

ارائه چسب دو جزئی همراه صفحات این امکان رو به شما می دهد که قطعات را کنار هم بچسبانید و سطوح یکپارچه ای را در ابعاد مختلف و به شکل فرم دار خلق کنید. این از خواص عملکردی و در واقع مهترین برتری این محصول نسبت به سایر محصولات محسوب است. شما می توانید اشکالات جزئی و درزهای کوچک را با چسب ارائه شده پر کنید و بعد از پرداخت و پولیش جان دوباره ای به آن بدید و این ویژگی همان قابلیت ترمیم این محصول می باشد.

هرچند که ساخت سطوح یکپارچه نیز به وسیله صفحات کوارتز نیز قابل دست یافتنی است و برای آن در نظر گرفته شده است. شما می توانید برای درک بهتر موارد فوق در بخش نحوه اجرا به اهمیت این موضوع پی ببرین.

از دیگر ویژگیهای کورین که در بازار به گوش ما می رسد خاصیت آنتی باکتریال یا ضد باکتری آن است. این ویژگی به این معنی نیست که این صفحات باکتری را از بین می برند بلکه به این معنی است که از رشد باکتری در سطح آن جلوگیری می کند.

این ویژگی تنها بخاطر تراکم بالا و عدم وجود فضای خالی، سطح صاف و صیقلی آن می باشد و زمانی که سطح دچار برجستگی یا خراش سطحی باشد شرایط را برای رشد باکتری آماده می کند.

البته کوارتز نیز این ویژگی را دارا می باشد.

بر اساس آیین نامه یا استاندارد ISFA-2-01 که توسط انجمن بین المللی سازندگان صفحات سالید سورفیس تدوین و آخرین تجدید نظر آن در سال ۲۰۱۳ انجام شد، تمام صفحات سالید سورفیس، صرف نظر از نوع آنها باید حداقل خواص عملکردی نشان داده شده در جدول ۱ را دارا باشند و همچنین این محصولات باید حداقل خواص مهندسی نشان داده شده در جدول ۲ را دارا باشند.

 

جدول خواص عملکردی صفحات سالید سورفیس. همانظور که مشاهد می شود هیچگونه قارچ یا باکتری نباید در این صفحات رشد کنند.

 

مزایا و معایب کورین کوارتز

جدول خواص مهندسی صفحات سالید سورفیس، این محصولات هر جند که از مدول الاستیسیته یا سفتی بالا برخوردارند یا اما مقاومت آنها نیز در برابر بار ناگهانی یا ضربه قابل قبول است.
شما می توانید اطلاعات بیشتر و روش آزمون از هرکدام از تست های فوق را در منبع زیر مشاهده کنین:
ISFA-2-01, Classifications and Standards for Solid Surfacing Materials, in, International Surface Fabricators Association, USA, 2013, pp. 1-36.

مزایا و معایب کورین کوارتز

جذب آب بسیار پایین یا در واقع بی اثر در این محصول مطابق با استاندارد ISFA-2-01 و همچنین مقاومت مناسب آن در برابر مواد شوینده آن را مستعد می کند که به عنوان یک متریال منحصر به فرد برای ساخت وان حمام و روشویی به صورت قالبی و یا برای کاربردهایی که در مجاورت آب هستند و تحت تنش حرارتی نیستند.

 

دانسیته یا چگالی و یا وزن مخصوص صفحات سالید سورفیس بین ۱/۶۸ تا ۱/۷۵ گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد که تقریباٌ می توان گفت در دسته کامپوزیت های سنگین طبقه بندی می شوند.

این ویژگی هرچند که می توند خواص رو افزایش بدهد اما در مقابل کاربرد این محصول رو محدود به بخش ساختمانی می کند و یا برای ساخت سازه هایی قابل استفاده است که برای مدت طولانی ساکن و جابجایی در آنها صورت نمیگیرد. هرچند که کورین در مقابل محصولات مشابه خودش همانند کوارتز با دانسیته ۲/۵ گرم بر سانتیمتر مکعب، محصول سبک تری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *